Rady a tipy

Alternativní paliva pro váš vůz

Rostlinný olej

Rostlinný olej je na rozdíl od bionafty finančně nenákladný. Výhodou je zejména vysoká šetrnost k životnímu prostředí, nevadí totiž, pokud unikne samovolně z nádrže. Pro dieselové motory je velmi kvalitním mazivem, lze jej v libovolném poměru míchat s naftou a v nádrži automobilu nedojde jen tak lehce k jeho vznícení, hořlavý je totiž až při třech stech stupních celsia a na rozdíl od klasické nafty také nemůže vybuchnout. Určitě to není tak, že rostlinný olej zadře čerpadlo nebo motor, ba naopak – někdy je nebezpečné pumpovat do motoru naftu, která může být nelegálně pančovaná petrolejem.

Rostlinný olej je navíc šetrné k životnímu prostředí, při spalování oleje se nevytvářejí saze a produkované emise jsou o polovinu nižší, než při klasickém dieselovém pohonu. Auta jezdící na naftu tak mají zajímavou alternativu pohonu, automobily poháněné benzínem musejí využívat LPG, které je ale také lacinější záležitostí.

Velkou nevýhodou rostlinného oleje používaného jako palivo do automobilu je to, že motorový olej musíte měnit o něco častěji, frekvence nutnosti výměny se zvýší zhruba o polovinu. Investice na případnou přestavbu motoru je ale v případě jednonádržové i dvounádržové přestavbové sady poměrně nízká, pokud si jednotlivé komponenty pořídíte odděleně a sami sestavíte, výrazně navíc ušetříte. Obvykle přestavba vyjde na asi tři tisíce korun. Jak tuto přestavbu provést? Existuje snadno dostupná literatura, zkuste třeba příručku „Alternativní pohon naftových motorů“.

Řepkový olej

Přestavba automobilu na řepkový olej byla ještě donedávna docela nákladná, před šesti lety vyšla zhruba na dvacet tisíc korun, ceny však časem samozřejmě klesají. Jak řepkový tak rostlinný olej zaručují tišší chod motoru a mají lepší mazací schopnosti než nafta, nižší je pak i opotřebení vstřikovacího čerpadla.

Ethanol

Přestavba benzínového motoru na biolíh vyjde na částku mezi třemi a deseti tisíci korun. Ethanol nebo též biolíh je k dostání na více než 70 čerpacích stanicích v Čechách. Biolíh ale není příliš vhodným palivem, ačkoliv stojí zhruba o pět korun na litr méně než benzín. Spotřeba se však přechodem na biolíh zvýší asi o třetinu, toto palivo má totiž nižší výhřevnost než benzín.

Zanechte komentář