Recenze

Crash test – Fiat Panda

V crash testech Fiat Panda víceméně propadl. Auto poměrně dosti malých rozměrů nabízí nevídaný komfort a prostor uvnitř karoserie, stejně jako příjemné řízení. Crash testy jsou ale spíše o bezpečnosti a v té Fiat Panda za ostatní konkurencí velice zaostává.

V nezávislých crash testech totiž model Fiatu zvaný Panda získal jen 82 procent při ochraně dospělého cestujícího, u dětí, chodců a v otázce aktivní bezpečnosti už pak kulhá Panda na obě nohy. Opravdu se takové auto vyplatí koupit?

V případě zpětného nárazu je opravdu jen velmi nedostatečně chráněn krk, při bočním nárazu nebo nárazu do sloupu neměla figurína dostatečně ochráněn hrudník. Testy čelního nárazu ale dopadly víceméně v pořádku, nicméně hodnocení 82 procent a celkově tedy jen čtyři hvězdičky, to není moc spolehlivé auto.

Italská firma Fiat nebrala při konstrukci Pandy ohled ani na bezpečnost našich nejmenších. Při testech těch dětských figurín obstál zmíněný vůz jen na 63 procent, což je velmi nízké číslo v porovnání s konkurencí a takový výsledek pak výrazně sráží celkové hodnocení. Hlava figuríny tříletého dítěte se dostala kousek mimo sedačku, u „osmnáctiměsíční“ figuríny bylo naštěstí v tomto ohledu vše v pořádku.

U ochrany chodců dosáhla Panda výrazně podprůměrného výsledku, pouhých devětačtyřiceti procent. Ochrana nohou chodců při nárazu je relativně v pořádku, nárazník je řešen na opravdu výborné úrovni. O poznání horší výsledek, který sráží celkové hodnocení až do podprůměru, je ochrana pánve chodce, která získala pouhopouhých 0,8 bodů. Příliš dobře nedopadla ani ochrana hlavy „smeteného“ chodce. Jinými slovy, vlastně jistá smrt v případě nehody.

Aktivní bezpečnost dopadla podobně špatně. Chybějící podpora omezovače rychlosti a elektronická kontrola stability, to jsou dost vážné prohřešky, které stály Pandu cenné body. 43 procent dokázalo uhrát jen to, že v autě pochopitelně nechybí signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů. Ale to je dnes u automobilu vlastně samozřejmost.

Fiat Panda měl být konkurencí hlavně pro Škodu Citigo, alespoň co se týče českého trhu. Samozřejmě, po stránce designu nebo interiéru určitě v lítém boji s českým produktem obstojí, v rámci bezpečnosti jízdy je to ale podstatně horší.

Zanechte komentář