Alternativní palivo LPG

LPG neboli liquid petroleum gas (kapalný ropný plyn) je odpadem při těžbě a následném zpracovávání ropy. Jedná se o jedno z úsporných paliv, které je vzhledem k drasticky stoupajícím cenám benzínu či nafty čím dál tím populárnější. Úspora totiž může při přechodu z benzínového motoru činit až čtyřicet procent celkových nákladů při jednorázové investici mezi dvaceti a třiceti tisíci korunami. Rozhodněte se i vy - budete platit za benzín nebo naftu i nadále vyšší sumy, až se nedoplatíte, omezíte jízdu automobilem, nebo to zkusíte s LPG? Velkou výhodou oproti jiným technologiím je i obrovská síť čerpacích stanic, je jich přes 800, takže je očekávejte prakticky v každém okresním městě. Síť servisů je mimochodem neméně rozlehlá. Pokud si necháte přestavět motor vašeho vozidla na LPG, je návratnost zhruba devítiměsíční (za předpokladu, že ročně ujedete asi dvacet tisíc kilometrů a přestavba samotná vyjde asi na 26 tisíc korun). Spotřeba plynu je sice o pět až deset procent vyšší jak u benzínu, litr benzínu ale přijde klidně i na čtyřicet korun, plyn však stojí méně než polovinu této doslova horentní částky, a to jeho ceny stabilně klesají, byť jde jen o halířové položky. Jde také o přírodní produkt, šetříte tím pádem životní prostředí. LPG je bezesporu nejrozšířenějším a nejdostupnějším alternativním palivem. V Evropě najdeme více než čtyři miliony vozidel jezdících na LPG, celosvětově je těchto automobilů více než třináct milionů a toto číslo stále stoupá. Na LPG jezdí v současmé době přibližně 200 tisíc aut, toto palivo má podporu i některých automobilek, zejména Škodovky, která v současné době uvádí na trh plynové Citigo. Nevýhodou LPG je to, že jej není možné produkovat jako obnovitelný zdroj a plyn má samozřejmě proměnlivou kvalitu. Do nedávna platil zákaz parkování vozidel s LPG a CNG v podzemních garážích. Tento zákaz trvá dál, ale nevztahuje se na speciálně upravené podzemní garáže. Speciálně upravená garáž musí mít minimálně dva větrací otvory a nesmí zde být montážní jáma. Rozhodně nepodceňujte nutnost odvětrávání ani ve své vlastní garáži. V případě, že začne LPG unikat v nevětrané garáži, může to mít pro vás a vaše blízké smrtelné následky. Bojíte se, jak se LPG zachová při případné dopravní nehodě? Bát se nemusíte, plynová nádrž je vybavena ventilem s tepelnou a tlakovou pojistkou a navíc je umístěna v plynotěsné schránce. V případě nárazu dojde k okamžitému uzavření přívodu plynu. Jednou z dalších nevýhod je zmenšení zavazadlového prostoru, benzínový motor totiž i nadále v autě zůstává. Pokud jste se rozhodli k přestavbě vašeho vozidla na LPG, připravte se kromě investice zařízení do vozidla i na jeho schválení příslušnými úřady, což může nějakou dobu přeci jen trvat. Důležité je tuto přestavbu svěřit odborníkům a nedělat laickou svépomocí, můžeme totiž napáchat na svém majetku značné škody a v neposlední řadě - je to pro nepoučené osoby i zdraví nebezpečné.

Publikováno: 01. 11. 2016

Kategorie: Rady a tipy

Autor: Hanka Sobotková