Zbytečně vyhozené statisíce za billboardy: Jak jsem otočil kormidlo svého auto-moto byznysu

Víte, co mi vždycky přišlo zvláštní? Když vidím billboardy podél silnic s reklamou na autoservisy a prodejny autodílů. Proč? Protože člověk, který hledá náhradní díl nebo servis, sedí v autě a soustředí se na řízení. Nemá čas zapisovat si telefonní čísla. Já to vím, protože jsem za tyhle billboardy utratil majlant, než jsem objevil mnohem efektivnější způsob - PPC reklama Olomouc. Právě tahle "neviditelná" reklama mi pomohla vytáhnout můj obchod s autodíly z červených čísel, a dokonce rozšířit podnikání do dalšího města.

Začínal jsem jako nadšenec. Jako většina kluků v branži. Auta byla vždycky moje vášeň. Moje první auto byla stará Felicia, která stála míň než nový iPhone. Věčně se kazila a já neměl peníze na servis, tak jsem se naučil opravovat ji sám. Postupem času jsem začal pomáhat kamarádům a po pár letech jsem si otevřel vlastní prodejnu náhradních dílů v Olomouci.

Když tradiční reklama selhala

Ze začátku to šlo dobře. Znal jsem místní mechaniky, doporučovali mě zákazníkům. Jenže s příchodem velkých řetězců s autodíly začaly tržby klesat. Rozhodl jsem se investovat do reklamy - hlavně billboardy, letáky, inzeráty v místních novinách. Za rok jsem utratil přes 350 tisíc a výsledek? Skoro nulový.

Jeden pátek večer jsem seděl v poloprázdném obchodě a počítal, kolik zákazníků ten den přišlo. Bylo jich pět. Pět! Za celý den. V ten moment zavolal kamarád Martin a povídá: "Ty vole, zrovna jsem si objednal díly na svoji Octávku. Na nějakým e-shopu, mají to levnější a dovezou mi to až domů." To byla poslední kapka. Pochopil jsem, že musím něco změnit, nebo skončím.

První setkání s online reklamou

O Google reklamách a PPC jsem něco málo slyšel, ale přišlo mi to jako něco pro velké e-shopy a firmy s IT oddělením. Já jsem chlap, co rozumí pístům a převodovkám, ne počítačům a algoritmům. Přesto jsem se rozhodl, že to zkusím. Vyhledal jsem si na internetu nějaké základní informace a pokusil se nastavit první kampaně.

První měsíc byl katastrofa. Utratil jsem 15 tisíc a získal jen pár objednávek. Téměř jsem to vzdal, ale něco mi říkalo, že problém není v reklamách, ale v tom, jak jsem je nastavil. Navíc jsem si všiml, že konkurence, která na tom byla podobně jako já, najednou otevírá nové pobočky. Od známého jsem se dozvěděl, že právě investují do online marketingu.

Zlomový bod: Profesionální přístup

Nakonec jsem se rozhodl oslovit agenturu, která se specializovala na PPC reklamy. Na první schůzce mi řekli věci, o kterých jsem neměl ani tušení. "Vaše klíčová slova jsou příliš obecná. 'Autodíly' nebo 'náhradní díly' jsou slova, na která cílí velké e-shopy s milionovými rozpočty. Vy potřebujete být konkrétnější."

Společně jsme přenastavili celou strategii. Místo abych se snažil konkurovat velkým hráčům na obecná klíčová slova, zaměřili jsme se na konkrétní značky a modely, které byly populární v našem regionu. "Brzdové destičky Škoda Octavia", "alternátor Ford Focus", "poloosy Renault" - taková slova jsem začal používat. A hlavně jsme se zaměřili na lokální vyhledávání - oslovit lidi přímo v Olomouci a okolí.

Když čísla začala dávat smysl

Po dvou měsících s novými kampaněmi jsem konečně viděl rozdíl. Lidé volali s konkrétními dotazy a často rovnou koupili díly, které hledali. Moje konverzní poměry (kolik lidí z těch, co klikli na reklamu, skutečně nakoupilo) se zlepšily z mizerných 0,5 % na solidních 4,2 %.

Nejlepší na tom bylo, že jsem přesně věděl, kolik mě stojí získání nového zákazníka. Za billboard jsem platil paušálně, ať ho viděl kdokoliv nebo nikdo. U PPC reklam jsem platil jen tehdy, když na ně někdo kliknul. A mohl jsem přesně sledovat, které reklamy přinášely objednávky a které ne.

Překvapivý objev: Zákazníci z jiných měst

Po půl roce jsem si všiml zajímavého trendu. Hodně objednávek přicházelo z jižních Čech, konkrétně z okolí Českých Budějovic. Bylo to zvláštní, protože tam jsem vůbec necílil. Ukázalo se, že jeden větší autoservis z Budějovic u mě pravidelně objednával díly, protože jsem měl lepší ceny než místní dodavatelé.

To mě přivedlo na myšlenku - co takhle otevřít druhou pobočku v Českých Budějovicích? Tentokrát jsem ale byl chytřejší. Ještě před otevřením jsem spustil PPC reklama České Budějovice, abych zjistil, jestli je tam dostatečný zájem a jaké konkrétní díly lidé hledají.

Příprava expanze díky datům z reklam

To bylo snad nejchytřejší rozhodnutí, jaké jsem udělal. Místo abych naslepo otevřel prodejnu a pak doufal, že přijdou zákazníci, jsem nejdřív testoval trh pomocí reklam. Zjistil jsem, že v Budějovicích je velký zájem o díly na vozy Škoda a Volkswagen (asi díky blízkosti autodílen napojených na koncern). Oproti tomu v Olomouci byl větší zájem o francouzské a korejské vozy.

Díky těmto datům jsem mohl lépe naplánovat skladové zásoby pro novou prodejnu. Už žádné odhadování a sázení na intuici. Měl jsem tvrdá data o tom, co lidé skutečně hledají a kupují.

Den D: Otevření nové pobočky

Když jsme konečně otevřeli druhou prodejnu v Českých Budějovicích, měli jsme už základnu zákazníků. Někteří dokonce čekali na otevření, protože se o nás dozvěděli z online reklam, které jsme spouštěli dva měsíce před otevřením. Takový start by byl s tradičními reklamami nemyslitelný.

První týden v nové prodejně byl ziskový - něco, co se v Olomouci podařilo až po několika měsících. A to všechno díky tomu, že jsme předem věděli, co zákazníci chtějí, a mohli jsme se na to připravit.

Lekce, které jsem se naučil

Po téhle zkušenosti už nikdy nebudu podceňovat sílu dobře cílené online reklamy. Ale hlavně jsem pochopil pár zásadních věcí:

1) Tradiční reklama není mrtvá, jen je neměřitelná. Nemůžu říct, že billboard nefunguje vůbec. Možná funguje. Problém je, že nikdy nebudu vědět, kolik lidí díky němu přišlo a kolik utratili. U PPC reklamy to vím přesně.

2) Lokální byznys potřebuje lokální marketing. Jednou z největších výhod PPC reklam je možnost cílit jen na lidi v určitém městě nebo okruhu kolem vaší prodejny. To je něco, co tradiční marketing neumí, nebo jen velmi draze.

3) Data jsou cennější než intuice. Díky analýze klíčových slov jsem zjistil, že moje představa o tom, co zákazníci hledají, byla často mylná. Myslel jsem si, že lidé hledají hlavně levné díly, ale ukázalo se, že mnohem častěji hledají konkrétní značky a modely, bez ohledu na cenu.

Co bych poradil ostatním z auto-moto branže

Jestli podnikáte v autoprůmyslu - ať už prodáváte díly, opravujete auta nebo nabízíte jiné služby - vyzkoušejte PPC reklamu co nejdřív. Nejhorší, co se může stát, je, že utratíte pár tisíc za zjištění, že to nefunguje. Ale šance, že objevíte zlatý důl, jako jsem ho objevil já, je velká.

Začněte s malým rozpočtem a postupně ho zvyšujte, až uvidíte, že se vám investice vrací. To je výhoda PPC - můžete začít s minimem a postupně škálovat.

A pokud tomu vůbec nerozumíte, nebojte se oslovit profesionály. Ti z PPCprofits mi dokázali během pár měsíců zcela změnit přístup k podnikání, a to nejsem zrovna typ, který by rád měnil zajeté koleje.

Budoucnost mého podnikání

Dnes mám prodejny dvě a přemýšlím o třetí. Možná to bude znít divně, ale vlastně už neprodávám jen autodíly - prodávám data a zkušenosti. Díky informacím z PPC kampaní přesně vím, co zákazníci chtějí, ještě než to řeknou. A to je v jakémkoliv byznysu k nezaplacení.

Billboardy jsem nezrušil úplně, ale jsou spíš doplňkem. Hlavní část marketingového rozpočtu dnes směřuje do online reklamy, protože přesně vím, co mi přináší. A to je v dnešní náročné době, kdy každá koruna má dvojnásobnou hodnotu, naprosto klíčové.

Závěr

Svět se mění a s ním i způsob, jak lidé hledají autodíly a služby. Dnes už málokdo projíždí městem a hledá fyzickou prodejnu. Místo toho vezme telefon, zadá do Googlu, co potřebuje, a očekává okamžité odpovědi. Jestli tam nebudete vy, bude tam vaše konkurence.

Ano, online marketing není tak "sexy" jako vidět svůj obchod na velkém billboardu u hlavní silnice. Ale na konci dne nejde o ego, ale o to, jestli máte dost zákazníků, abyste udrželi svůj byznys nad vodou. A v tom jsou PPC reklamy neporazitelné.

Publikováno: 17. 05. 2025

Kategorie: Tipy a rady