Rady a tipy

Zemní plyn (CNG) do auta

První vozidla na světě byla poháněna plynem, ne benzínem nebo naftou, jak by se to dalo pochopitelně očekávat. Patent na vozidlo poháněné výbušným motorem získal jako první v roce 1807 Švýcar Isaac de Rivaz. Tehdy šlo o svítiplyn, za druhé světové války se jezdilo na poměrně levný dřevoplyn. Doba ale samozřejmě pokročila a dnes jezdíme na CNG (compressed natural gas neboli stlačený zemní plyn). Hromadné přestavby osobních vozidel na zemní plyn jako palivo se dějí zhruba od roku 1999. Tuzemský vozový park měl v plynofikaci dopravy největší podíl na světě ještě začátkem devadesátých let, postupně se ale dostaly do čela země jako Německo nebo Francie.

Jaké jsou výhody? Zemní plyn je bez zápachu, jedná se navíc o palivo perspektivní do budoucna, zásoby plynu jsou mnohem větší než zásoby ropy.

Jaký je rozdíl mezi CNG a LPG? LPG (liquid petroleum gas neboli kapalný ropný plyn) je vlastně vedlejší produkt při těžbě ropy. Má na rozdíl od CNG velkou síť čerpacích stanic (v současnosti kolem osmi stovek) a úspora oproti benzínu se rovná zhruba čtyřiceti procentům nákladů. Přestavba automobilu na LPG není zase tak nákladná, když vezmeme v úvahu budoucí nižší náklady na dopravu, zaplatíme asi dvacet tisíc korun, někdy nepatrně více – to podle typu motoru. Nevýhoda u obou těchto systémů je ta, že CNG stejně jako LPG nesmí pochopitelně parkovat z bezpečnostních důvodů v podzemních garážích. Vyjímkou jsou speciální podzemní garáže, které nemají montážní jámu a za to mají minimálně dva odvětrávací otvory.

Pokud ale operujeme s CNG, ušetříme až šedesát procent výdajů oproti běžné spotřebě benzínu (u nafty je toto číslo nižší, ale i přibližně pětatřicet procent uspořených nákladů je důvodem k radosti), přestavba je ovšem nákladnější, zaplatíme asi čtyřicet tisíc korun. Servisní síť automobilů jezdících na CNG je nedostačující a oproti LPG mají tato vozidla i menší možnosti, co se týče čerpacích stanic. Těch totiž existuje jen 45. Nacházejí se prakticky v každém krajském městě, větší síť stanic je v Praze nebo Ostravě, dohledat se jich ale můžeme i ve Znojmě nebo Jihlavě.

A teď trochu počtů – na každém najetém kilometru můžete u automobilu s CNG oproti běžnému benzínovému motoru ušetřit asi dvě koruny. Pokud ročně ujedete třeba padesát tisíc kilometrů, je pak úspora statisícová, a to už určitě stojí za zvážení.

Zanechte komentář