Autonomní řízení mění automobilový průmysl

Podobně jako v každém oboru, také v případě automobilového průmyslu se odborníci neustále snaží věštit budoucnost. Při pohledu do minulosti se však většina prognóz nesplnila a automobilismus se nakonec ubíral úplně jinými směry. V případě autonomního řízení je to jinak. Téměř jistě zásadně změní tvář automobilového světa a... počkat, ta změna se děje právě teď! Cílem jednotlivých systémů, jejichž komplexní soubor se nazývá autonomní řízení, je zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. A samozřejmě i zlepšení komfortu při jízdě, protože není nic příjemnějšího než cestování s rukama za hlavou. Milovníci řízení nechť prominou, ale spoustu lidí zkrátka fascinuje představa, že automobil automaticky reaguje na vodorovné i svislé dopravní značky, brzdí a vůbec dělá vše, co by bylo za normálních okolností povinností řidiče. Prodej plně autonomních vozů je však přesto hudbou budoucnosti. Jistě – již nyní probíhají více či méně úspěšné testy a zavádí se nové technologie. Jenomže stále je třeba vyřešit několik základních otázek. Především těch, které úzce souvisí s bezpečností a optimální reakcí vozu v zapeklitých situacích. Konkrétní příklad: jak by měl podle vás autopilot zareagovat v momentě, kdy se na přechodu vzdáleném jen několik metrů před vozidlem objeví maminka s kočárkem – a není možné, aby vůz bezpečně zabrzdil. Měl by „strhnout“ volant a zranit posádku, nebo ji naopak ochránit za všech okolností? Možná, že částečně autonomní vozidlo vlastníte již nyní. Organizace SAE International definovala mezinárodně uznávanou stupnici, která vyjadřuje úroveň automatizace vozu. Nula = žádná automatizace. Vozidlo má nejvýše ukazatele, které upozorňují např. na možnou námrazu. Řidič má nad autem stoprocentní kontrolu a žádný systém mu aktivně nepomáhá. Automobily kategorie 1. stupně mají adaptivní tempomat, případně systémy jako Lane Assist (monitoruje vodorovné dopravní značky označující jízdní pruhy) a Front Assist. Vozy spadající do kategorie 2. stupně jsou tzv. částečně automatizované. Kromě výše uvedených systémů zvládají točit volantem, ale řidič musí být neustále ve střehu a v případě potřeby převzít kontrolu. Následuje kategorie č. 3 - „podmíněná automatizace“, která spočívá v plné kontrole systému, avšak pouze při jízdě na přehledné a dobře označené silnici (typickým příkladem je dálnice). Autopilot řídí, brzdí, zrychluje a umí se i vyhnout překážkám. Předposledním, tedy 4.  stupeň reprezentují vysoce automatizované vozy. V podstatě zvládají jízdu bez asistence řidiče, ale neumí se vypořádat se špatným počasím. Pokud řidič nereaguje na opakovanou výzvu k převzetí řízení, bezpečně zastaví. Posledním 5. stupněm jsou plně automatizované vozy. Nasednete, navolíte cílovou destinace a až se vzbudíte, jste na místě.

Publikováno: 31. 01. 2019

Kategorie: Auta

Autor: Hanka Sobotková

Tagy: autonomní řízení