Hliníkové disky neboli elektrony: Vypadají "cool", ale nabízí i jiné výhody

Kvalitní originální hliníkové disky splňují nejvyšší nároky na funkčnost i bezpečnost. Uvědomnělý motorista nepotřebuje milion argumentů, aby se rozhodl právě pro koupi hliníkových disků a "přezul" jejich namísto dosavadních plechových či ocelových, abychom byli přesní - hliníkové disky už dávno nejsou jen o designu. Díky jejich konstrukci, materiálu a také povrchovým úpravám mají oproti ocelovým diskem v mnohém navrch. Jednoznačně hliníkové disky přinášejí větší úsporu nejen z hlediska spotřeby paliva, ale také z hlediska snížení opotřebovávání konstrukčních částí vozidla. Také nabízejí vyšší bezpečnost, lepší údržbu a komfort v porovnání s plechovými disky. A v neposlední řadě jsou hliníkové disky estetičtější než ocelové disky. Jak by slušely vašemu vozu vám ukáže elektrony konfigurátor.

Začneme jednoduchou otázkou - ocelové nebo hliníkové?

Za předpokladu, že jsou hliníkové disky lehčí než ocelové, poskytují motoristům následující hlavní výhody: Bezpečnost: díky nižší hmotnosti hliníkových disků se zkracuje brzdná dráha, dosahuje se lepší reakční čas elektronických zabezpečovacích systémů vozidla. Úspora: jednou z klíčových výhod nižší hmotnosti hliníkových disků je nižší valivý odpor - úspora paliva, disky jsou bez svarů, což představuje menší opotřebení pneumatik, lepší tepelná vodivost zajišťuje chlazení a menší opotřebení brzd. Životnost: další výhodou hliníkových disků je jejich životnost. Hliník je silný a odolný vůči korozi a to i po delší dobu. Údržba: hliníkový disk vhodného designu a tvaru se dá podstatně snadněji udržovat a zbavovat nečistoty. Z vnitřní strany hliníkového disku se mnohem snadněji vystřikuje nánosy štěrku jako z plechového disku. Hrubá vrstva špíny z vnitřní strany disku způsobuje jemné chvění, nevyváženost kola a následné namáhání mechanických částí řízení. Navíc pokud mají ocelové disky plastové kryty tzv. puklice, zvětší se tak počet míst, kde se může ukládat zmrzlý sníh a špína. Komfort: při průjezdu nerovnostmi se přenášejí vertikální vibrace při ocelových discích přímo na náboj, přičemž při hliníkových discích tvoří dosedací plochu hmota hliníku, která vstřebává vibrace, čemuž ještě napomáhá při většině automobilů používání středicích kroužků. Abychom byli v srovnáních korektní, mezi nevýhody alu disků patří horší ochrana brzdového systému od nečistot a vyšší pořizovací cena.

Základní pravidla při údržbě

Hliníkové disky se vyrábějí v různých povrchových úpravách. Nejběžnější jsou PS- stříbrné nebo SG černé. Velmi oblíbené disky jsou v tzv. dvojkombinaci PU - černo stříbrné.

Jak se o hliníkové disky starat?

  • nikdy nečistěte disk když je ještě horký,
  • nepoužívejte drátěnky na kov nebo jakýkoli jiný produkt, který by mohl poškrábat vaše disky,
  • zcela nevhodné jsou agresivní chemické látky, nebo kyselé čisticí prostředky,
  • nemyjte disky v myčce, kde tlak vody přesahuje 1 bar,
  • disky vždy čistěte pouze přípravky určenými na konkrétní povrchovou úpravu,
  • používejte jemné materiály, např. jelenici,
  • správným ošetřováním se prodlouží životnost disku.

Publikováno: 09. 09. 2020

Kategorie: Auta

Autor: Hanka Sobotková